Fremtiden er på
globalskolen.no
To
slitne, men veldig fornøyde ungdommer puster ut.. Herlig! Ferdig med
eksamen! Men lettelsen over å være ferdig har denne gangen en ekstra
dimensjon ved seg: Dette var gøy, sier de mens bruschetta, salat og vin
setter en ekstra spiss på feiringen.
Her er det noe som ikke stemmer. Eksamener i 10. klasse skal jo tyne
de siste pinefulle dråpene ut av skoletrøtt ungdom, ikke være en
opptur...
For den som har kunne fulgt med fra sidelinjen kan man ikke annet enn
å la seg imponere over opplegget og oppfølgingen underveis (Arne
Heimstøl og Per Rødøy må jo ha vært på nettet i sammenhengende 24 timer
over 7 døgn?).
Gjennomføringen av historiens første grunnskoleeksamen på internett
har etter det jeg kan bedømme, fått det aller, aller beste ut av
elevene. Men jeg er ikke overasket, for slik har min erfaringer med
Globalskolen vært i hele dette året. Disse menneskene vet hva de holder
på med. Nivåhevingen som "mine" 3 globalelever har vist dette året er
mer enn god nok bevis for det
Nå skal skolen bli enda bedre og enda mere nettbasert. Ingen tvil om
fremtiden ligger i den retningen Globalskolen nå ønsker å utvikle seg i
med nettbassert undervisningmateriale og enda sterkere satsing på det å
finne stoff på nettet. Det å følge undervisningen på Globalskolen gir
elevene både kompentanse vis-a-vis internett og data, men også erfaring
i det å arbeide selvstendig og rom til å reflektere litt ekstra over
stoffet. Om vi var skeptiske til å ta barna ut av norsk grunnskole, er
vi nå 100% overbevist om det motsatte. Elever som har gått på
Globalskolen har tilegnet seg en kompentanse som allerede er etterspurt
i yrkeslivet. Undervisningsformen har i tillegg utviklet studieteknikker
som vil gi dem fortrinn eksempelvis på universitetet.
Likefullt virker det som om de fleste som har barn på Globalskolen
nøler med å bestemme seg for om de vil fortsette til neste år. Langt
færre enn det som trengs for at skolen skal kunne opprettholde et
anstendig aktivitetsnivå har til nå meldt seg på. Hvorfor det? Ut fra
den smule diskusjon som har vært på foreldreforum kan man lure på om det
er det økonomiske som veier mest. Er det slik? Ikke ser jeg hvordan noen
ikke kan se seg tjent med å gå inn i den nye ordningen på nettskolen,
hverken økonomiske eller faglig. Viktigst av alt må jo være det
pedagogiske tilbudet som skolen tross alt tilbyr, for å ikke snakke om
den verdifulle kontakten man oppnår med jevnaldrende i alle verdens
hjørner.
Jeg utfordrer hermed foreldrene til å lufte sine eventuelle
betenkninger på foreldreforumet, slik at ikke eventuelle misforståelser
eller annet er i veien for valg av undervisningstilbud. De av dere som
har tenkt å la barna deres fortsette i Globalskolen oppfordrer jeg til å
søke snarest, slik at skolen snart vet hva de kan forholde seg til.
Norgehistoriens første eksamen på internett er akkurat blitt
gjennomført med glans. Takk til alle gode lærerkrefter på Globalskolen,
jeg skjønner i hvertfall ikke hvem andre som kunne ha gjennomført et
slikt krafttak! Glenn Erik Haugland Leder FAU
av
Glenn Erik , Italia 23/05/03, kl 08:33
-Av Anne Marie Skinnes Lie-
Ja, det har det vært under eksamen for 10. klasse.
Klare arbeidsrammer og medelever og lærere tilgjengelig
nesten hele tida. Når lærerne er ildsjeler, da kan det rett
og slett bli moro å være elev. Antakeligvis kan eksamen
organiseres slik at arbeidstida for lærerne blir mer
forsvarlig i framtida. Jeg blir nesten bekymra for
helsetilstanden.
Positivt
at leveringstidspunktene har vært så tidlig på kvelden, at
det blir tid til å nyte rbeidsinnsatsen. Ressurssidene er
flotte. Heftet som kom på forhånd var til god hjelp. Mange
gode oppgaver. Til og med få velge sjanger sjøl, å hente inn
stoff du trenger.
Prosessorientert skriving er bare helt topp. Du lærer å
forbedre produktet ditt, du får nye sjanser, du kan skaffe
deg mere mot og lyst fordi du legger opp arbeidet ditt
sjøl.Ved å få/gi respons lærer du mer, og det gir
inspirasjon. Du får også trening i å gi/få ros og kritikk.
Forventningen når responsen skulle leses ga glede og
inspirasjon nok til å gå på neste runde. Jeg merket ingen
forskjell på om samarbeidet
foregikk med Peru eller Hedalen.
Jeg tenker på mine egne norskeksamener. Det gjør sikkert
andre foreldre og. Jeg skal ikke fortelle om det. Men jeg
vil nevne at det å snakke med lærer på tomannshånd, var en
sjelden opplevelse i min oppvekst. (Nå er jeg litt gammel.)
Det er godt at samværsformende endrer seg. Kommunikasjonen
mellom lærer og elev i prosessorientert skriving er
verdifull. Jeg var opptatt av at elevene på eksamen skulle
ha lærerrespons i tillegg til elevrespons, og det mener jeg
fortsatt.
Jeg tror at flere elever får vist hva de er gode for, med
denne eksamensformen. Det virker som sidemål går lettere på
denne måten også. Som alltid er det viktig at foreldrene får
god informasjon, og støtter opp om opplegget.
Som sagt var eksamen en hyggelig opplevelse. Rett og slett!
Hilsen Anne Marie Skinnes Lie Hedalen 25. mai 2003. |
|
|
|