Eksamensforsøket

 



To foreldrereaksjoner

To foreldre har skrevet i Klasseavisa/Globalnytt.  Vi gjengir artiklene i sin helhet.

Fremtiden er på globalskolen.no

To slitne, men veldig fornøyde ungdommer puster ut.. Herlig! Ferdig med eksamen! Men lettelsen over å være ferdig har denne gangen en ekstra dimensjon ved seg: Dette var gøy, sier de mens bruschetta, salat og vin setter en ekstra spiss på feiringen.

Her er det noe som ikke stemmer. Eksamener i 10. klasse skal jo tyne de siste pinefulle dråpene ut av skoletrøtt ungdom, ikke være en opptur...

For den som har kunne fulgt med fra sidelinjen kan man ikke annet enn å la seg imponere over opplegget og oppfølgingen underveis (Arne Heimstøl og Per Rødøy må jo ha vært på nettet i sammenhengende 24 timer over 7 døgn?).

Gjennomføringen av historiens første grunnskoleeksamen på internett har etter det jeg kan bedømme, fått det aller, aller beste ut av elevene. Men jeg er ikke overasket, for slik har min erfaringer med Globalskolen vært i hele dette året. Disse menneskene vet hva de holder på med. Nivåhevingen som "mine" 3 globalelever har vist dette året er mer enn god nok bevis for det

Nå skal skolen bli enda bedre og enda mere nettbasert. Ingen tvil om fremtiden ligger i den retningen Globalskolen nå ønsker å utvikle seg i med nettbassert undervisningmateriale og enda sterkere satsing på det å finne stoff på nettet. Det å følge undervisningen på Globalskolen gir elevene både kompentanse vis-a-vis internett og data, men også erfaring i det å arbeide selvstendig og rom til å reflektere litt ekstra over stoffet. Om vi var skeptiske til å ta barna ut av norsk grunnskole, er vi nå 100% overbevist om det motsatte. Elever som har gått på Globalskolen har tilegnet seg en kompentanse som allerede er etterspurt i yrkeslivet. Undervisningsformen har i tillegg utviklet studieteknikker som vil gi dem fortrinn eksempelvis på universitetet.

Likefullt virker det som om de fleste som har barn på Globalskolen nøler med å bestemme seg for om de vil fortsette til neste år. Langt færre enn det som trengs for at skolen skal kunne opprettholde et anstendig aktivitetsnivå har til nå meldt seg på. Hvorfor det? Ut fra den smule diskusjon som har vært på foreldreforum kan man lure på om det er det økonomiske som veier mest. Er det slik? Ikke ser jeg hvordan noen ikke kan se seg tjent med å gå inn i den nye ordningen på nettskolen, hverken økonomiske eller faglig. Viktigst av alt må jo være det pedagogiske tilbudet som skolen tross alt tilbyr, for å ikke snakke om den verdifulle kontakten man oppnår med jevnaldrende i alle verdens hjørner.

Jeg utfordrer hermed foreldrene til å lufte sine eventuelle betenkninger på foreldreforumet, slik at ikke eventuelle misforståelser eller annet er i veien for valg av undervisningstilbud. De av dere som har tenkt å la barna deres fortsette i Globalskolen oppfordrer jeg til å søke snarest, slik at skolen snart vet hva de kan forholde seg til.

Norgehistoriens første eksamen på internett er akkurat blitt gjennomført med glans. Takk til alle gode lærerkrefter på Globalskolen, jeg skjønner i hvertfall ikke hvem andre som kunne ha gjennomført et slikt krafttak! Glenn Erik Haugland Leder FAU

av Glenn Erik , Italia 23/05/03, kl 08:33


 

God stemning i huset!

-Av Anne Marie Skinnes Lie-

Ja, det har det vært under eksamen for 10. klasse. Klare arbeidsrammer og medelever og lærere tilgjengelig nesten hele tida. Når lærerne er ildsjeler, da kan det rett og slett bli moro å være elev. Antakeligvis kan eksamen organiseres slik at arbeidstida for lærerne blir mer forsvarlig i framtida. Jeg blir nesten bekymra for helsetilstanden.

Positivt at leveringstidspunktene har vært så tidlig på kvelden, at det blir tid til å nyte rbeidsinnsatsen. Ressurssidene er flotte. Heftet som kom på forhånd var til god hjelp. Mange gode oppgaver. Til og med få velge sjanger sjøl, å hente inn stoff du trenger.

Prosessorientert skriving er bare helt topp. Du lærer å forbedre produktet ditt, du får nye sjanser, du kan skaffe deg mere mot og lyst fordi du legger opp arbeidet ditt sjøl.Ved å få/gi respons lærer du mer, og det gir inspirasjon. Du får også trening i å gi/få ros og kritikk. Forventningen når responsen skulle leses ga glede og inspirasjon nok til å gå på neste runde. Jeg merket ingen forskjell på om samarbeidet
foregikk med Peru eller Hedalen.

Jeg tenker på mine egne norskeksamener. Det gjør sikkert andre foreldre og. Jeg skal ikke fortelle om det. Men jeg vil nevne at det å snakke med lærer på tomannshånd, var en sjelden opplevelse i min oppvekst. (Nå er jeg litt gammel.) Det er godt at samværsformende endrer seg. Kommunikasjonen mellom lærer og elev i prosessorientert skriving er verdifull. Jeg var opptatt av at elevene på eksamen skulle ha lærerrespons i tillegg til elevrespons, og det mener jeg fortsatt.

Jeg tror at flere elever får vist hva de er gode for, med denne eksamensformen. Det virker som sidemål går lettere på denne måten også. Som alltid er det viktig at foreldrene får god informasjon, og støtter opp om opplegget.

Som sagt var eksamen en hyggelig opplevelse. Rett og slett!

Hilsen Anne Marie Skinnes Lie Hedalen 25. mai 2003.

 

Nettsideansvar: Arne Heimestøl |