Eksamensforsøket

 


Bakgrunn

Når det gjelder begrunnelse for søknaden, ble det vist til IKT i norsk utdanning –  Årsplan for 2002: 

"Nye eksamens- og vurderingsformer må utvikles som et viktig bidrag til en vellykket implementering og bruk av IKT i utdanningen. Både den løpende vurderingen og sluttevalueringen må rette seg mot den virkeligheten eleven/lærlingen/studenten møter og erfarer i læringssituasjonen. IKT i utdanningen nødvendiggjør en gjennomgang av både vurderingsgrunnlag og vurderingsformer i utdanningen. Målet er å ta IKT i bruk ved eksamen våren 2004.

Digitale læremidler skal være et tilbud både for skoleeier og for brukere. De skal både komplettere tradisjonelle læremidler, som læreboka, og de skal være et reelt alternativ. Digitale læremidler skal gi både skoleiere og brukere rimeligere og mer fleksible læremidler som bedre legger til rette for den enkeltes behov, og fører til bedre læring."

  • Elevene i 10. klasse ved Hedalen barne- og ungdomsskole har i fem år vært vertsklasse for nettelever i Globalskolen.  De har samarbeidet om prosjekter, prosessorientert skriving og andre oppgaver.

  • Læringssenteret har gitt klare føringer på at prosessorientert skriving ville bli obligatorisk ved skriftlig eksamen i norsk.

  • Fra 2004 blir det obligatorisk med IKT på eksamen i norsk.

  • Globalskolen har utviklet læringsverktøyet PedIT.  Dette kan brukes til samarbeid i avstengte grupperom.

  • Høgskulen i Volda innledet våren 2002 samarbeid om praksisopplæring med Globalskolen og Hedalen barne- og ungdomsskole.

  • Hedalen barne- og ungdomsskole, Høgskulen i Volda og Globalskolen hadde et ønske om å bidra til å utvikle nye prøveformer.

Hedalen barne- og ungdomsskole og Globalskolen sendte våren 2002 søknad om å få gjennomføre alternativ eksamen i norsk til Utdanningsdirektøren i Oppland og Utdanningsdirektøren i Oslo og Akershus.

Her er søknaden.


Nettsideansvar: Arne Heimestøl |